Виступ на ШМК .Тема: "Формування національної свідомості учнів та шляхи реалізації за умов сучасної школи".
Криворізька загальноосвітня школа - інтерат I-II ст.№1
Виступ на тему:
«ФОРМУВАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ
СВІДОМОСТІ УЧНІВ ТА ШЛЯХИ РЕАЛІЗАЦІЇ ЗА УМОВ СУЧАСНОЇ ШКОЛИ»
Підготувала:
Вихователь
Венгеловська Т.В.
м.Кривий Ріг
Формування національної свідомості,
патріотичних почуттів учнів засобами національно-патріотичного виховання
Від класного керівника на сьогоднішній день залежить дуже багато у
вихованні, навчанні, розвитку та житті кожного учня. Тому, враховуючи всю
важливість професії, пропоную ідею з досвіду роботи у вихованні підростаючого
покоління.
Я вважаю, що класний керівник повинен прагнути працювати творчо, а тому
завжди пам’ятаю слова В.О.Сухомлинського: «Якою талановитою не була б людина,
але якщо вона не вчиться на досвіді інших, то ніколи не буде хорошим педагогом». Прагнути самокритично оцінювати свою діяльність, її
результати, намагаюся швидко адаптуватися в умовах соціальних змін. Я вірю у
слова М.Свєтлова:
«...Жизнь – это чудо,
а чуда не запретишь.
Да здравствует амплитуда
– то падаешь, то летишь!»,
бо перемога –
це доля щасливих
та оптимістичних».
Вміння знаходити обдарованих та здібних дітей - талант, вміння їх
вирощувати – мистецтво. Але найважливішим є любов до дитини!
Вчительство – це і мистецтво і праця. Саме вчитель, педагог, викладач,
вихователь закладає і створює основу творчої людської діяльності.
Становлення української державності, побудова громадянського суспільства,
інтеграція України у світове та європейське співтовариство передбачають
орієнтацію на Людину, її духовну культуру й визначають основні напрями виховної
роботи з молоддю та модернізації навчально-виховного процесу.
Ідеалом виховання виступає різнобічне та гармонійно розвинений національне
свідомий, високоосвічений, життєво компетентний громадянин, здатний до
саморозвитку та самовдосконалення.
Головною домінантою національно-патріотичного виховання молоді є формування
у особистості ціннісного ставлення до навколишнього дійсності та самої себе,
активної за формою та моральної, за змістом, життєвої позиції.
В основу системи національно-патріотичного виховання покладено ідею
розвитку української державності як консолідуючий чини ні; розвитку суспільства
й нації в цілому. Форми й методи виховання базуються на українських народних
традиціях, кращих надбаннях національної га світової педагогіки й психології.
Національно-патріотичне виховання є складовою загального виховного процесу
підростаючого покоління, головною метою якого є набуття молодими громадянами соціального досвіду, готовності до виконання
громадянських і конституційних обов'язків, успадкування духовних надбань
українського народу, досягнення високої культури взаємин, формування
особистісних рис громадянина Української держави, фізичної досконалості,
моральної, художньо-естетичної, інтелектуальної, правової, трудової,
екологічної культури.
Національно-патріотичне виховання формується на прикладах історії
становлення Української державності, українського козацтва, героїки визвольного
руху, досягнень у галузі політики, освіти, науки, культури і спорту.
Національно-патріотичне виховання включає в себе соціальні, цільові,
функціональні, організаційні та інші аспекти, охоплює своїм впливом усі
покоління, пронизує всі сторони життя: соціальну-економічну, політичну,
духовну, правову, педагогічну, спирається на освіту, культуру, науку, історію,
державу, право.
Це передбачає визначення і реалізацію першочергових і перспективних
заходів, спрямованих на формування громадське активної життєвої позиції молодих
громадян, психологічної готовності до добровільного вступу на державну,
військову службу та зразкове виконання службових обов'язків.
Шляхи реалізації виховних завдань:
- забезпечення сприятливих умов для самореалізації особистості в Україні
відповідно до її інтересів та можливостей;
- виховання правової культури, поваги до Конституції України, Законів
України, державної символіки — Герба, Прапора, Гімну України та історичних
святинь;
- сприяння набуттю молоддю соціального досвіду, успадкування духовних та
культурних надбань українського народу;
- формування мовної культури, оволодіння та вживання української мови як
духовного коду нації;
- формування духовних цінностей українського патріота: почуття патріотизму,
національної свідомості, любові до українського народу, його історії,
Української Держави, рідної землі, родини, гордості за минуле і сучасне на
прикладах героїчної історії українського народу та кращих зразків культурної
спадщини;
- відновлення і вшанування національної пам'яті;
- утвердження в свідомості громадян об'єктивної оцінки ролі українського
війська в українській історій, спадкоємності розвитку Збройних Сил у
відстоюванні ідеалів свободи та державності України і її громадян від княжої
доби, Гетьманського козацького війська, військ Української народної республіки.
Січових стрільців, Української повстанської армії до часів незалежності;
- формування психологічної та фізичної готовності,молоді, до-виконання
громадянського та конституційного обов'язку щодо відстоювання національних
інтересів та незалежності держави, підвищення престижу і розвиток мотивації
молоді до державної та військової служби;
- відродження та розвиток українського козацтва як важливої громадської
сили військово-патріотичного виховання молоді;
- забезпечення духовної єдності поколінь, виховання поваги до батьків,
людей похилого віку, турбота про молодших та людей з особливими потребами;
- консолідація діяльності органів державного управління та місцевого
самоврядування, навчальних закладів, громадських організацій щодо національно-патріотичного
виховання;
- сприяння діяльності установ, навчальних закладів, організацій, клубів та
осередків громадської активності, спрямованих на патріотичне виховання молоді;
- підтримання кращих рис української нації – працелюбності, прагнення до
свободи, любові до природи та мистецтва, поваги до батьків та родини;
- створення умов для розвитку громадянської активності, професіоналізму,
високої мотивації до праці як основи конкурентоспроможності громадянина, а
відтак, держави;
- сприяння розвитку фізичного, психічного та духовного здоров'я,
задоволення естетичних та культурних потреб особистості;
- виховання здатності протидіяти проявам аморальності, правопорушень,
бездуховності, антигромадської діяльності;
- створення умов для посилення патріотичної спрямованості телерадіомовлення
та інших засобів масової інформації при висвітленні подій та явищ суспільного
життя;
- реалізація індивідуального підходу до особистості та виховання.
Принципи національно-патріотичного виховання:
Запорукою ефективності виховного процесу є органічне поєднання системи
принципів національно-патріотичного виховання в цілісну систему, яка забезпечує
досягнення відповідних результатів – міцно і органічно засвоєних
загальнолюдських і українських національних цінностей.
Основними принципами національно-патріотичного виховання є:
принцип національної спрямованості виховання, який передбачає формування у
молоді національної свідомості, любові до України, свого народу, шанобливого
ставлення до його культури, здатності зберегти свою національну ідентичність,
пишатися приналежністю до українського народу, брати участь у розбудові та
захисті своєї держави;
принцип культуровідповідності, який передбачає виховання як культуротворчий
процес, спрямований на формування базової культури особистості, базуючись на
набутому морально-етичному досвіді людства;
принцип гуманізації виховного процесу зосереджує увагу на особистості як
вищій цінності;
принцип суб'єкт-суб'єктної взаємодіїпередбачає, що учасники виховного
процесу виступають рівноправними партнерами у процесі спілкування, беруть до
уваги точку зору один одного, визнають право на її відмінність від власної,
узгоджують свої позиції;
принцип цілісності означає, що виховання організовується як системний
педагогічний процес, спрямований на гармонійний та різнобічний розвиток
особистості, формування в неї цілісної картини світу, передбачає забезпечення
наступності напрямів та етапів виховної роботи;
акмеологічнии принцип вимагає орієнтації виховного процесу на вищі
морально-духовні досягнення і потенційні можливості особистості, створення умов
для досягнення нею життєвого успіху, розвиток індивідуальних здібностей;
принцип особистісної орієнтації означає, що загальні закони психологічного
розвитку проявляються у кожної людини своєрідно і неповторно;
принцип життєвої творчої самодіяльності передбачає становлення особистості
як творця свого життя, який здатен приймати особисті рішення, і нести за них
відповідальність, повноцінно жити і активно діяти, постійно
самовдосконалюватися, адекватно і гнучко реагувати на соціальні зміни;
принцип толерантності передбачає інтегрованість української культури в
європейський та світовий простір, формування у вихованців відкритості,
толерантного ставлення до цінностей, відмінних від національних ідей, до
культури, мистецтва, вірувань інших народів, здатності диференціювати спільне
та відмінне в різних культурах, сприймати українську культуру, як невід'ємну
частину загальнолюдської.
Шляхи реалізації концепції
національно-патріотичного виховання молоді.
Розроблення та удосконалення нормативно-правової бази патріотичного
виховання молоді:
- підготовка нормативно-правових актів з питань національно-патріотичного
виховання молоді, внесення відповідних змін до законодавства;
- підготовка цільових програм національно-патріотичного спрямування з метою
поліпшення вивчення української мови, історії, культури;
- сприяння розвитку професіоналізму, громадянської активності;
- популяризації здорового способу життя; підвищення престижу та
привабливості державної та військової служби;
- визначення механізмів економічного стимулювання суб'єктів підприємницької
діяльності, які здійснюють підтримку заходів громадських організацій,
спрямованих на патріотичне виховання молоді;
- розроблення порядку державного фінансування заходів, спрямованих на
національно-патріотичне виховання молодих людей;
- розроблення положень про державні нагороди та відзнаки для вихователів,
наставників за успіхи у патріотичному вихованні молоді.
Активізація діяльності органів державної влади, місцевого
самоврядування та громадських організацій у сфері національно-патріотичного
виховання молодого покоління:
- координація діяльності органів виконавчої влади всіх рівнів, місцевого
самоврядування, навчальних і культурно-просвітницьких закладів, громадських
організацій;
- забезпечення наступності та системності національно-патріотичного
виховання;
- забезпечення проведення заходів, спрямованих на утвердження в свідомості
громадян об'єктивної оцінки ролі українського війська в українській історій,
спадкоємності розвитку збройних сил в відстоюванні ідеалів свободи та
державності України і її громадян;
- втілення планів дій, спрямованих на реалізацію молоддю інтелектуальних та
творчих проектів на благо України, поліпшення професійної орієнтації, розвиток
мотивації до праці;
- залучення юнаків і дівчат до вивчення культури, історії України,
пропагування кращих здобутків національної культурної і духовної спадщини,
підтримка професійної та самодіяльної художньої творчості, діяльності творчих
об'єднань, клубів за інтересами, фольклорних колективів;
- активне залучення до патріотичного виховання молоді діячів сучасної
культури, мистецтва, науки, спортсменів;
- забезпечення активної участі молоді в заходах національно-патріотичного
спрямування, у тому числі, приурочених загальнодержавним святам;
- залучення молоді до участі у державотворчому процесі, громадському русі
задля розвитку політичної культури;
- популяризація молодіжного внутрішнього туризму, популяризація пам'яток
української історії, культури та природи, історичних місць та подій, етнографії
та життєписів відомих діячів;
- забезпечення проведення заходів спортивної підготовки, фізичного
виховання, спрямованих на утвердження здорового способу життя молодих громадян
та створення відповідних умов;
- сприяння розширенню контактів української молоді з закордонними
українцями;
- удосконалення системи підготовки та перепідготовки кадрів, що займаються
питаннями патріотичного виховання дітей та молоді.
ВИХОВНИЙ ЗАХІД
«МОЯ УКРАЇНА – ВІЛЬНА КРАЇНА»
Мета: формувати в учнів громадянську відповідальність за
свою державу, поглиблювати уявлення про Батьківщину; розвивати
патріотичні якості школярів,
Обладнання: карта України; зображення
герба, прапора; малюнки, кросворди.
І. Активізація
уваги учнів.
Робота над
віршем.
У всіх людей
одна святиня,
Куди не
глянь, де не спитай,
Рідніша їм
своя пустиня,
Аніж земний
в чужині рай.
Їм красить
все їх рідний край.
Нема без
кореня рослини,
А нас ,
людей, без батьківщини.
ІІ.
Оголошення теми.
Сторінка 1.
«День народження».
1. 1. Бліц-турнір
- Як називається
країна, в якій ми живемо? Хто ми? Як зветься народ України?
-
Назвіть столицю нашої держави.
-
Скільки тобі років? Коли твій день народження?
-
А чи може бути день народження у держави? Коли його святкують? Скільки
років нашій країні?
-
Україна – європейська держава, назвіть її сусідів.
1. 2. З’ясування
поняття «незалежність»
-
Доберіть синоніми до слова вільна
-
Складання асоціативного куща:
НЕЗАЛЕЖНІСТЬ
Сторінка 2.
«Державні символи України».
1. 1. Розгадування
кросвордів
ПРАПОР
1.
Національний символ України. Його дарують, ним обмінюються у Великодні свята
(писанка).
2. Дерево –
національний символ України. Оспіване у народних піснях, віршах, воно
освячується у церкві перед Великоднем і зберігається у домівках як засіб від
злих сил (верба).
3. Кущ –
символ дівочої вроди, оспіваний в народних піснях (калина).
4. Поширене
в Україні дерево. (тополя)
5. Чим
прикрашають голову українки? (вінок).
6.
Національний символ України, який матері дарують своїм дітям на щастя, на долю,
виряджаючи в далеку дорогу (рушник).
ГЕРБ
1. Державний
символ України – урочиста пісня, яку виконують стоячи під час свят та урочистих
подій (гімн).
2. Квітка
віночка – символ нескореності, незалежності, непереможності (деревій).
3. Квітка
віночка – символ ніжності (ромашка).
4. Збірка
віршів Т.Шевченка («Кобзар»).
2. Розповідь
учнів про значення державної символіки.
Поетична
хвилинка про державну символіку (підготовлені учні читають вірші).
Сторінка 3.
«Славетні українці».
-
Чому кажуть, що найцінніший скарб держави – це люди?
-
Кого із сучасників, відомих людей України ви знаєте?
1. Створення галереї імен
видатних українців (розгадування
кросворда «Наша слава»).
Тут
українські юнаки
За Україну
полягли в страшну годину,
Тут
розпинали не Христа
Тут
розпинали Україну.
Так їх
багато полягло
За честь, за
волю, України,
Щоб вільно,
радісно жилось
На цій землі
онуку й сину.
Вихователь. 24 серпня 1991 року Верховна Рада
прийняла Акт проголошення незалежності України. А 1 грудня Акт було
підтверджено Всеукраїнським референдумом. Ці історичні кроки визначили волю
українського народу, його право на самовизначення, передбачене Статутом ООН та
іншими міжнародно-правовими документами.
Учень.
Святковий
день – двадцять четверте серпня,
Так хочеться
усмішок і пісень.
Віднині
Україна незалежна.
Запам'ятайте, люди, світлий день!
Здійснилась
давня заповітна мрія,
Бажання і
надія поколінь.
Це почуття
свободи серце гріє
І піднімає
думи височінь.
Давайте ж
станемо пліч-о-пліч, всі народи,
Щоб славу
України відродить.
Щоб дружно
жити, в радості і згоді,
Ми України
сестри і брати.
Учень. Україна – одна з найбільших європейських
держав, її площа – 603,7 тис. км2. Із заходу на схід вона
простягається на 1316 км, а з півночі на південь – на 839 км.
Під рідним
небом жайворон співа,
Я радий
знати тих пісень слова.
Я слухав,
чув: співала та пташина
Одне святеє
слово: Україна.
На ріднім
полі шепчуть колоски.
Я радий
знати тихі їх думки.
Я слухав,
чув, як кожна колосина
Шептала тихо
слово «Україна».
Учень. Населення України становить близько
46 мільйонів чоловік. Багато українців живуть в інших країнах світу.
У ріднім
краю зелен-гай шумить.
Я знати
радий, про що він мріє-снить.
Я слухав,
чув, як кожна деревина
Шуміла ніжно
слово «Україна».
Вихователь. Кожна держава, маючи свою історію, має й свої
історичні святині: герб, прапор, гімн. У 20-ій статті Конституції України зазначено:
«Державними символами України є Державний Прапор України, Державний Герб
України і Державний Гімн України».
Герб держави символізує мир, творчу працю,
спорідненість поколінь. Є близько 40 версій про походження тризуба. З деякими
нас познайомлять наші учні (виступи-проекти учнів).
Державний Прапор символізує суверенітет. Синій і
жовтий кольори стяга – означають чисте, мирне небо та пшеничне поле.
(Звучить
Гімн України).
Вихователь. Слова національного гімну «Ще не вмерла Україна»
написав в ХІХ столітті відомий український поет Павло Чубинський. А слова на
музику поклав видатний композитор Михайло Вербицький.
Учень.
На білому
світі є різні країни,
Де ріки,
ліси і лани…
Та тільки
одна на землі Україна,
А ми її
доньки й сини.
А ми її
доньки й сини.
Усюди є
небо, і зорі скрізь сяють,
І квіти
усюди ростуть..
Та тільки
одну батьківщину
Ми маємо…її
Україною звуть.
Вихователь. Україна складається з різних регіонів: Буковина,
Волинь, Полісся, Таврія, Донбас…Але найкраще, наймиліше те місце, де ми
народилися і виросли. Діти приготували творчі роботи, в яких розповіли про свою
маленьку батьківщину. (Учні знайомлять зі своїми роботами).
Ігровий блок
Гра «Славетні українці».
На аркуші
паперу записані прізвища відомих українців. Завдання: записати їх рід діяльності.
Наприклад: Т.Шевченко (поет), В.Кличко (боксер),
М.Гоголь (письменник), С.Крушельницька (співачка), С.Корольов
(конструктор), К.Білокур (художниця), М.Приймаченко (художниця),
В.Лобановський (футбольний тренер), С.Бубка (спортсмен), М. Амосов (лікар)
тощо.
Гра
«Най-най…».
Зараз ми
дізнаємось про найбільше, найширше, найглибше, найнезвичайніше, чим багатий наш
рідний край.
Кожна
правильна відповідь – 1 бал.
- ·Найбільше місто України
(Київ).
- ·Найбільша річка України
(Дніпро).
- ·Найглибше озеро (Світязь на
Волині).
- ·Найбільше озеро (Ялпуг в
Одеській області).
- ·Найбільше море, що омиває
Україну (Чорне).
- ·Найвища гора (Говерла в
Карпатах).
- ·Найстаріше дерево (1300-річний
дуб у Рівненській області).
- ·Найвище дерево (модрина
заввишки 54 м в м. Рахові на Закарпатті).
- ·Найбільша тварина (зубр, маса
якого перевищує 1 т, живе в Карпатах).
- ·Чемпіони з боксу (брати
Кличко).
- ·Чемпіон зі стрибків із
жердиною (С. Бубка)
- ·Найбільший літак («Мрія»,
АН-255)
Оголошення
переможців.
Учень.
Що то, діти,
за країна –
Неба синього
блакить,
На ланах у
серпні жито
Стиглим золотом блищить?
У якій,
скажіть, країні
Клімат
лагідний, м’який?
Бог
відводить буревії,
Негаразди
всіх стихій?
Люди мудрі,
працьовиті
У країні тій
живуть.
На чуже не
зазіхають
І свого не
віддадуть.
У якій іще
країні
Так земля
родить охоча?
Наче пісня
солов’їна –
Мова ніжна і
співоча?
Гори є і
полонини,
Є моря,
річки, ліси…
Загалом, то
є країна
Невимовної
краси!
Гордо,
голосно, дитино,
Ти назви
ім’я країни,
У якій,
хвалити Бога,
Народився і
живеш.
Їй дочкою є
чи сином
І, коли ти
підростеш,
Будеш їй
творити славу,
Розбудовувать
державу.
Отже,
зветься ця країна,
Незалежна і
єдина –
Наша ненька
– Україна!
Гра
«Українці-патріоти».
Завдання:
знайти і з’єднати частини прислів’їв, пояснити їхнє значення.
Земля там
найкраща,
|
там і рай.
|
Де рідний
край –
|
на своєму
корені росте.
|
Кожна
травичка
|
і в жмені
мила.
|
Рідна
земля
|
як своя
сторона.
|
Людина без
вітчизни,
|
де
вродився ти!
|
Нема в
світі кращої,
|
як соловей
без пісні.
|
Гра
«Географічне лото» (знайти
відповідники).
Площа
України
|
–
|
603,7 тис
км2
|
Столиця
України
|
–
|
Київ
|
Найвища
гора України
|
–
|
Говерла
|
Найбільше
озеро України
|
–
|
Світязь
|
Найбільша
річка України
|
–
|
Дніпро
|
Гори
України
|
–
|
Карпати,
Кримські
|
Моря
України
|
–
|
Азовське,
Чорне
|
Найбільший
півострів України
|
–
|
Кримський
|
Найдавніше
дерево в Україні
|
–
|
Тис
|
Рослина –
символ Карпат
|
–
|
едельвейс
|
Найбільший
птах Європи, мешкає в Карпатах
|
–
|
чорний
гриф
|
Звір – цар
тваринного світу Карпат
|
–
|
бурий
ведмідь
|
Заключна
частина. Підбиття підсумків. Гра «Мікрофон» - Що дізнався нового?
Комментарии
Отправить комментарий